вівторок, 9 лютого 2016 р.


Впізнай вундеркінда!
Творчість – вищий рівень логічного мислення. К.Станіславський писав про творчість – це напруження всіх духовних сил людини. Це означає:
·        проникливе спостереження за явищами;
·        гнучкість мислення та уяви в їх складному поєднанні;
·        вибіркове запам’ятовування;
·        вольове напруження, реалізоване в наполегливому пошуку відповіді;
·        пильна увага;
                               ·        емоційна наснага (натхнення).


Види творчості
·        наукові;
·        технічні;
·        ігрові;
·        управлінські;
·        музичні;
·        образотворчі;
·        навчальні.

Що потрібно для творчості?
·        оригінальність;
·        нові думки і дії;
·        високий рівень знань;
·        уміння аналізувати явища, порівнювати, узагальнювати, систематизувати;
·        багато працювати.

Які особистісні якості потрібні для творчості?
·        доводити розпочату справу до кінця;
·        сміливість думки;
·        уміння бачити більше, ніж інші.

Яку роль відіграють загальні можливості в дитячій творчості?
Оскільки можливості мають анатомо-фізіологічну основу, яка виявляється в задатках, творчість залежить від спадкових рис.
Загальні можливості відіграють вирішальну роль у творчості.

Особливості дитячої творчості
·        прагнення до знань;
·        бажання самостійної діяльності;
·        виявлення стійких творчих інтересів;
·        цілеспрямованість, наполегливість у розв’язанні завдань.
  
   Риси, притаманні творчому учневі
·        упевнено, легко досягає результатів;
·        збільшений обсяг матеріалу не викликає труднощів;
·        уроки не втомлюють;
·        властива розумова зібраність;
·        початок роботи і сама праця не потребує додаткових зусиль;
·        відсутність інертності.
Що стимулює творчого учня?
·        олімпіади;
·        конкурси;
·        змагання;
·        гласність.
·        суспільне визнання;
·        сім’я, товариші, учителі.

Робота з розвитку творчого потенціалу учнів

Як розвивати творчість?
1.     Спочатку треба визначити, які задатки варто розвивати.
2.     Загальні можливості – основа творчості – розвиваються як логічне мислення; учителі знаходять причиново-наслідковий зв’язок, порівнюють, узагальнюють, абстрагують, збирають і поширюють інформацію, дають завдання підвищеної складності, використовують прискорений темп навчання учнів, добирають основний вид діяльності.

Як керувати творчістю учня?
Досліджувати його розвиток у поступі.
Використовувати прийоми з розвитку творчості, а саме, прийоми пов’язані зі специфікою навчального предмета.

Як розвивати творчі можливості учня з початковим рівнем навчальних досягнень?
Через поступовий перехід від репродуктивного мислення до продуктивного, а відтак творчого.

Тісна співпраця з батьками допомагає виявити талановитих дітей. Тому саме такі тести проводимо з батьками:

Т Е С Т
«Не прогав вундеркінда!»

Кожна дитина має свої, лише їй притаманні риси, які розпізнаються в ранньому віці, тому обов’язок батьків – виявити та розвинути приховані здібності та задатки.
         У цьому може допомогти такий тест.
1.   Ваша дитина навчилася рано, до шестирічного віку читати:
-         самостійно – 7 балів;
-         за допомогою когось – 5 балів;
2.   Читає багато книг, причім досить швидко – 2 бали.
3.   Сама або за допомогою когось зацікавилася словниками та енциклопедіями – 2 бали.
4.   Легко навчилася читати, але відчуває труднощі під час читання – 1 бал.
5.   Займається, за звичай, за закритими дверима, а друзів має старших за себе – 2 бали.
6.   Розмовляє зі старшими на рівних – 2 бали.
7.   Ставить багато різних каверзних запитань, інколи заганяючи дорослих у глухий кут – 2 бали.
8.   Має готові відповіді навіть на несподівані запитання – 1 бал.
9.   Іноді неуважна, але завжди вміє робити цікаві повідомлення (скажімо, після перегляду кінофільму, телепередачі чи спостереження за чим-небудь) – 2 бали.
10.                     Із задоволенням вступає в бесіду про навколишній світ, дає власну оцінку суспільним явищам – 1 бал.
11.                     Одноманітні справи (миття посуду, легкі навчальні вправи, які не потребують особливих зусиль) викликають нудьгу – 1 бал.
12.                     Чутлива до несправедливості, навіть якщо це не стосується її особисто – 2 бали.
13.                     Має багатий словниковий запас і вміло застосовує під час спілкування різні терміни – 2 бали.
14.                     Любить складні ігри (шахи та ін.), які вимагають кмітливості – 1 бал.
15.                     У ранньому віці цікавиться тим, що вивчають старшокласники – 1 бал.
16.                     Любить різні заняття, причому хоче робити все самостійно – 2 бали.
17.                     Її цікавить Всесвіт, вона цікавиться питаннями світобудови й усім, що стосується давньої історії – 2 бали.
18.                     У школі навчається без особливих зусиль, швидко схоплює матеріал та має власну думку з багатьох питань – 2 бали.
19.                     Має розвинуте почуття сприймання музики, образотворчого мистецтва, навколишнього світу і в усьому знаходить гармонію – 2 бали.
Ось і весь тест вашого «вундеркінда», якщо він таким є.
А це залежить від того, скільки балів він отримає під час підрахунку. Слід врахувати, що об’єктивність тестування залежить від чітких відповідей на запитання. Якщо ви набрали від 10 до 13 – це свідчить про те, що ваша дитина має певні здібності, а тому вам слід потурбуватися про те, щоб організувати її навчання та спрямовувати розвиток її здібностей.
         Життя доводить, що в складних умовах, які постійно змінюються, найкраще орієнтується, приймає рішення, працює людина творча, гнучка, креативна, здатна до генерування і використання нових ідей, задумів, підходів та рішень. Це людина, яка володіє певним переліком якостей, а саме: рішучістю, вмінням не зупинятися на досягнутому, сміливістю мислення.
         Головна мета школи – дати можливість виявити й розвинути творчі сили дитини, яка в майбутньому має бути успішною. Нова школа – школа творчості та успіху.
Завдання вчителя – створити умови для утвердження атмосфери творчості, допомогти учневі знайти себе в житті, а навчально-виховну діяльність спрямовувати на створення такої системи співпраці, головна мета якої – максимальний розвиток творчих здібностей дитини.
         У книзі «Сто порад учителю» В.Сухомлинський зауважив: «Немає абстрактного учня. Мистецтво й майстерність навчання і виховання полягає в тому, щоб розкривати сили й можливості кожної дитини, дати їй радість успіху в розумовій праці…»
         Яким же чином можна сформувати й розвивати творчий потенціал учнів? Шлях до розвитку творчого мислення можна розкласти на кілька етапів:
                           - спостережливості
РОЗВИТОК    -  асоціативного  мислення     
                          -  уяви
                        - уміння говорити  нове

                  
        Надзвичайно важливо навчити дитину спостерігати, бо чим більше матеріалу дає пам’ять, тим більше можливостей відкривається для комбінаційної роботи фантазії, тож, щоб створити новий образ, треба «оживити» в пам’яті сприйняті в минулому враження.
         Розвивати творчий потенціал можна по-різному. Окремі учні (обдаровані) переважно самостійно тренують свої задатки, щоб розвинути їх у здібності, і удосконалюють свої здібності, щоб вони стали творчими. Але для розвитку творчого потенціалу більшості школярів важливою є саме роль учителя.
           Найефективнішим засобом досягнення мети є інноваційні технології навчання. Інноваційний підхід забезпечує позитивну мотивацію здобуття знань, створює ситуацію успіху, сприяє повноцінній діяльності кожної дитини.
         Важливим в роботі студії є планування. Тут необхідно врахувати і вікові особливості і програму світової літератури та зацікавленість учнів. Тож плануємо свою роботу ми так.

 Розвиток творчих здібностей на уроках літератури
І.  Розвиваємо креативність:
·        Пояснення теоретичних засад;
·         постановка мети з опанування вміннями;
·        постановка часткових цілей;
·        врахування психологічних особливостей дітей, створення умов для інсайту,
·        проведення детального аналізу;
·        вміння навчити баченню за частковим, випадковим - загального;
·        не обмежуватись описом явища, а глибоко досліджувати його сутність і зв’язок з іншими явищами;
·        ніколи не уникати питання „чому?”
·        прослідковувати  історію  ідеї;
·        звернення до довідок (як можна більше!) про предмет дослідження (з літературних і наукових джерел, оригіналів);
·        вивчення загальних закономірностей наукового пізнання (вивчати процес думки – думати про те як думаєш);
·        синергетичний  принцип організації уроку літератури;
·        зв’язок літератури з іншими галузями знань, суспільним життям – інтеграція (включно: типи, види, рівні педагогічної інтеграції).

ІІ.  Способи інтеграції: загальнонаукові та частково наукові. Типи інтеграції: понятійний, предметнообразний, проблемний, методичний діяльнісний, методологічний . Види інтеграції: цементація (екологія);  переплетіння (валеологія);  стрижнезація (філософія > естетика, предмети гуманітарного циклу; комплексоутворення (природознавство,  суспільствознавство, світова художня культура). Рівні інтеграції: першийна основі спільності структурних елементів змісту освіти, спільності понять ідей, концепцій; другийдидактичний синтез –на рівні змісту, прийомів, методів, форм; процесуальнна інтеграція здійснюється через наступні види діяльності: алгоритмізація, аналіз, синтез, конкретизація, абстрагування, формалізація, систематизація, узагальнення, моделювання, екстраполяція, які забезпечують проб лематизацію, концентрацію та ущільнення навчального матеріалу. Вищий рівень інтеграції повзаний зі своренням нового навчального курсу – світова художня культура, природознавство, суспільствознавство. Відповідно до літератури можливо говорити про три види інтеграції : І вид -  розробка єдиних універсальних курсів, що включають такі предмети гуманітарного циклу, як література, мова, етика, світова художня культура; ІІ вид інтеграції – встановлення на уроках літератури міжпредметних зв’язків  з дисциплінами гуманітарного циклу через проміжні (сквозные) ідеї, вузли, знання – при цьому зберігається  автономія кожного навчального предмета; ІІІ вид інтеграції – в ній літературні теми  представлені в супроводі різних явищ художнього життя, що дозволяє встановити взаємозв’язок  різних видів мистецтва: літератури, живопису, архітектури, скульптури, музики, театру і кіно.
     Використання проблемного типу навчання:
·        вчити любити вирішувати проблеми,  а також знаходити нові, невирішені ;
     ( Вернадський);
·        розуміння і осмислення проблеми;
·        аналіз проблем ;
·        навчати робити висновки;
·        аналіз і синтез в роботі: увага, співучасть, спів-відкриття
     (емоції форми, емоції змісту – комунікація автора читача –
       необхідність відчуття реципієнтом сюжетно-композиційної,
       словесно-образної, словесно-інтонаційної будови тексту).Д.84                                                            

ІІІ.   Застосування тренінгів, що забезпечують кожному учневі: 
  
·        індивідуальний набір завдань (вправ);
·        індивідуальний темп роботи;
·        повну самостійність виконання роботи;
·        постійний контроль і управління;
·        обєктивне  тестування досягнень

ІV.   Дослідження та інтерпретація літературного тексту:
·        установка на сприйняття, концентрація уваги на своїй рефлексіїї
          (передкомунікативний етап);
·         початкове занурення у світ автора і автокомунікації (комунікативний етап);Д., 92.
·        актуалізація вражень, вияв читацького сприйняття;
·        занурення в текст і діалог з героями і автором;
·        хронотоп міста і садиби;
·        діалог культур і діалог в культурі на уроках літератури.
/Діалог різних логік, свідомостей, менталітетів можна продемонструвати на прикладі одного тексту, що потім переростає в діалог текстів, авторів, великий діалог культур. Наприклад, діалог
авторів з читачами „Війни і миру” та „Героя нашого часу” з проблеми
долі людини і її індивідуального буття в світі. Цей діалог звертає увагу читача на різні концепції долі і визначеності людського життя:
античну (долі уникнути неможливо, тому людина може лише достойно і стійко витримати її удари);
антропософська концепція світу і людини Л. М. Толстого в романі „Війна і мир ”,- життя  людини, її доля визначається її психологією, станом духу, історичним життям народу, країни, світу;
мусульманська (доля людини „написана на небесах”);
„Старий Заповіт” –  все по  волі  Бога;
християнська – „Коли ж у Мені перебувати ви будете, а слова Мої позостануться в вас, то просіть, чого хочете, і станеться вам!”   
                                                 Євангелія від святого Іоанна ,15.    
Вплив промислу Божого на долю людини та відповідальність людини за своє життя.
Ефективний урок вирізняється:

·        спрямованістю на всебічний гармонійний розвиток, з наданням ко- 
             жному учневі можливості самореалізації і врахуванням його мож-
·        ливостей, зацікавленості, життєвих планів і перспектив;                                     науковим обґрунтуванням стратегії і тактики  керівництва пізнава-
  льною діяльністю школярів на основі закономірностей та принципів
  навчання;
·        напруженою, посильною, добре організованою і результативною
       пізнавальною роботою всіх учнів;    
·        скурпульзною діагностикою причин, що впливають на якість занять
     прогнозуванням ходу і результатів навчально-виховного процесу, ви-
     бором на цій основі раціональної технології досягнення результатів;
·        творчим, нестандартним підходом до вирішення конкретних задач в
     відповідності з наявними умовами і можливостями;
·        обґрунтованим вибором, доцільним застосуванням необхідного та
     достатнього для досягнення мети комплексу дидактичних засобів.   

Взаємозв’язок різних видів мистецтва та розуміння 
       їх  „ мови” ( синестезія):


вид мистецтва
                 асоціації за...
настої в творах
література
змістом, формою, тональністю, кольором, звуком, рухом,  „вагою”,  смаком,  запахом, обсягом;
комізм, іронія, гумор, сатира,
сарказм;

живопис
формою, кольором, тональністю, змістом, обсягом, „вагою”, звуком, запахом, рухом, смаком;
романтика, героїка, трагізм;
музика
звуком, тональністю, змістом, формою, рухом, кольором, „вагою”, запахом, ,смаком,
драматизм, психологізм
архітектура
формою, кольором, обсягом, „ вагою”,
змістом, рухом, запахом, звуком, смаком, простором;
моралізування,
емоційність;
танок
рухом, звуком, змістом, кольором, формою, складністю, обсягом, смаком, обсягом;
еклектика.
скульптура
формою, обсягом, „вагою”, кольором, змістом, рухом, простором, запахом, звуком, смаком.



Література:
1.     Бахтин М.М.  Этика словесного творчества. - М., 1979, с.285
2.     Библер В.С. От наукоучения – к логике культуры: Два философские введения в ХХІ век. – М., 1991, с.291
3.     Доманский В.А. Литература и культура: Культурологический подход к изучению словесности в школе. Учебное пособие. - М.: Флинта: Наука, 2002. - 368с.
4.     Элсанек А.Я.  Основы литературоведения. Анализ художественного произведения: Практикум / А.Я. Элсанек. - 2-е изд. - М.: Флинта: Наука, 2004. - 216с.
5.     Есин А.Б. Принципы и приёмы анализа литературного произведения: Учебное пособие. - 6-е изд. - М.:Флинта: Наука, 2004. - 248с.
6.     Магомедова Д.М. Филологический анализ лирического стихотворения: Учебное пособие для студентов филологичного факультета высших учебных заведений. - М.: Издательский центр “Академия”, 2004. - 192с.
7.     Мірошніченко Л.Ф. Методика викладання світової літератури в середніх навчальних закладах. - К.:Ленвіт, 2000. - с.   
8.     Пидласый И. П.Продуктивная педагогика: Книга для учителя. М.:      
          Народное образование, 2003. 496с. стр.198.
           


Немає коментарів:

Дописати коментар